Kvaj dig til succes

Hvad kan man som leder gøre, for at skabe produktive fejl?
Hvad kan man gøre, for at skabe produktive fejl?

Jeg var for et stykke tid siden til et seminar om at bruge teater i erhvervslivet. Her blev deltagerne inviteret op på gulvet og skulle lave nogle lette dramaøvelser. Mange af de tilstedeværende var skulespillere, så for dem var det ingen sag. Blandt os andre (medarbejdere i erhvervslivet) var der dog nogle, som ikke rigtig kunne give slip, og ”kvaje” sig. Det er påfaldende (og lidt trist) at vi som voksne i mindre og mindre grad vover at tage chancer.

På vej hjem kom jeg til at tænke på en podcast fra BusinessWeek, som handler om at lære at fejle – og at tage ved lære af fejlene. Ifølge den journalist, der foretog interviewet, har den nu afdøde ledelsesekspert John Gardner udtalt, at modet til at fejle er vejen til selvfornyelse. Men skal en fejl være produktiv og ”intelligent”, skal den ske tidligt i en proces. Dette taler for, at man inddrager kolleger (gerne fra andre funktioner) og kunder. En af de største fejl man kan gøre, er altså at overse en mulighed – det handler ikke om noget, man ikke fik gjort, men noget, man ikke opdagede.

Hvad kan man som leder gøre, for at skabe produktive fejl? I interviewet foreslås det, at man er ærlige omkring egne fejl, så er det lettere for andre også at turde. Og den måde man evaluerer på, er også vigtig. Hos IBM evaluerer man eksempelvis både efter 1 år og 3 år. Signalet er, at det er OK at fejle en gang imellem, hvis bare man over en længere periode skaber gode resultater. Visse virksomheder fejrer endda fiaskoer … “Vi prøvede. Det virkede ikke. Lad os lære af det!”

Mennesker og virksomheder, der tør tale om deres fiaskoer, udviser stor selvtillid. Men har man den ikke i forvejen, kan det læres på mange måder. For nu at blive teaterverdenen, kan jeg som eksempel nævne et kursus i klovneteknikker, som jeg engang arrangerede. Den legende glæde og spontanitet, der var resultatet hos deltagerne skabte de bedste resultater for siden at turde udstille sig selv og sine svagheder. Og lave de fejl, som er en del af kreativitetens grundvilkår.

Selv har jeg netop fejlet; i forbindelse med et pilotprojekt, har vi opstillet 3 hypoteser. Ved mere eller mindre blindt at forfølge virkemidler, der skulle kaste lys over rigtigheden af den første hypotese, har jeg overset nogle vigtige pointer i de to andre hypoteser. Det er vist godt, at vi er et par stykker, der laver en midtvejsevaluering på mandag!

 

 

2 thoughts on “Kvaj dig til succes

  1. Jeg er meget enig: Det er kun muligt at opnå stor succes, hvis man kvajer sig godt og grundigt en gang i mellem – og vel at mærke tager ved lære af sine fejl. Jeg tror, at et vigtigt nøgleord i forbindelse med at kvaje sig til succes derfor er tillid: Både selvtillid (egen reaktion: Ja, jeg dummede mig, men jeg kommer bare igen…) og tillid til sin nære omverdenen (forventet reaktion fra andre: Ja, du dummede dig, men det bliver vi alle sammen klogere af – og du bliver ikke en dårligere kollaga af det, tværtimod).

    Et andet vigtigt element er ganske givet “rettidig omhu”. Det vil sige løbende evaluering, så en mulig fejl ikke får lov at vokse, men bliver håndteret, evalueret og giver indsigt tidligt. Med andre ord handler det i høj grad også om modet ved at vedstå sig en fejl. Og så er ringen sluttet: Uden tillid – intet mod, for mod uden tillid er vist at betragte som dumdristighed.

Skriv en kommentar