Få styr på tidsånden – eller lad den styre dig

Et stigende antal unge betaler over 30.000 kroner for en ferie, hvor de kan ”gøre en forskel”.  Ifølge socilog og trendforsker Emilia van Hauen er druk- og sexferier på Sunny Beach ved at være eklatant dårlig stil i forhold til at bruge to uger på at tage til Afrika og bygge en brønd. Hun konstaterer, at de humanitære organisationer dermed fået konkurrence fra rejseselskaber, der tjener penge på at sende folk ud for at gøre godt.

Blandt andet på den baggrund konstaterer Emilia van Hauen, at hvis en arbejdsplads ønsker at tiltrække de trendsættende medarbejdere og ledere, skal man kunne tilbyde dem at arbejde for en sag, der har et højere formål.

“Og ønsker man som privatperson at finde sin plads i samfundet i dag, handler det mindre om at spørge: Hvem er jeg? Og mere om: Hvad er mit livsformål? Derfor søger flere og flere at finde de fællesskaber, man ønsker at være en aktiv del af, for at opleve mening, tilhørsforhold og skæg og ballade sammen med andre. Og ikke tro, at man skal klare alting selv,” forklarer hun.

Denne ændrede tidsånd er jo interessant for foreninger som os i FDB. Især fordi Emilia van Hauen siger at vinderne af den nye tidsånd er nogle, der har styr på sine Idealer, Værdier, Adfærd og Normer. Jeg staver det med vilje med store bogstaver, fordi det til sammen giver navnet IVAN, dvs. navnet på trendforskerens nye model.

Den model er faktisk god at blive klog af. Læs selv hvordan du kan bruge tidsånden til at nå dine mål

2 thoughts on “Få styr på tidsånden – eller lad den styre dig

  1. Jeg har lige forsøgt at lave en hurtig IVAN på madværk.dk:

    I: Lige nu er sundhed ret populært i DK (den vestlige verden). VI er optaget af fedmepidimer, Chris McDonald og løb med goodiebags. Vi vil gerne være sunde, vi idealiserer den person som plejer sin krop.
    V: I FDB har vi mærkesagen sundhed. Og vi tror på det skaber værdi i hverdagen. Så vi gør noget fx med redesign af madpyramiden og MSN sundhedskanal. Det passer faktisk ret godt sammen FDB, Sundhedstrenden i samfundet og mærkesagen Sundhed.
    A: Madværk.dk er den praktiske udfoldelse af både I og V
    N: vi er ved at være vant til online communities – vi er ikke mere så bange for at deltage i et virtuelt rum. Med facebook blomstrer der interessefællesskaber op flygtige som vedholdende.

    IVAN giver faktisk et meget fint overblik over en ide, projekt, tanke. At tage fat i tidsånden er i hvert fald vigtig.

    PS: fik i øvrigt accosiationer til pathos, loghos og ethos uden at jeg lige finder sammenhængen http://www.studieportalen.dk/Video/De-tre-appelformer-Logos-pathos-og-ethos-25.aspx

  2. Jeg kan godt følge dig i, at Emilias IVAN-model giver associationer til pathos, logos og ethos. Hvis ikke vi kan appellere til både følelser, fornuft og etik/værdier, når vi vist ingen ting i forhold til involvering og frivillighed.

Skriv en kommentar